Een werkweek bij IFORI volgens Justine

Wel, aan wie kan je zoiets beter vragen dan aan een van onze mensen zelf. Misschien jouw toekomstige collega!

Justine is 28j en werkt inmiddels 3 jaar bij IFORI als IT & Privacy juriste. Daarvoor werkte ze als DPO en privacy consultant bij een gekend Belgisch IT consultancy bedrijf maar zocht meer uitdaging en afwisseling in haar job.
We vroegen haar om een week lang een dagboek bij te houden. Dit is haar verhaal:

Maandag 

9u – We starten de week meteen goed met een virtuele kick-off meeting met een nieuwe klant. Het betreft een GDPR implementatietraject voor een bedrijf dat aan leadership training & coaching doet: de klant heeft momenteel nog niet erg veel stappen ondernomen richting GDPR compliance maar is nu klaar om er mee van start te gaan. We bespreken het plan van aanpak, maken samen de planning op en maken praktische afspraken voor een goed verloop van dit project. Ik volg momenteel een cursus projectmanagement dus dit wordt sowieso een project waarin in mijn juridische expertise kan combineren met het projectmatige, wat me enorm boeiend lijkt.

11u – Ik maak enkele korte notities over de kick-off meeting zodat ik deze met de collega’s kan bespreken tijdens de team meeting. Nadien bereid ik de presentatie van deze namiddag verder voor.

12u45 – Tijd voor lunch! Ik werk vandaag van thuis dus ik neem de tijd om een lekkere lunch klaar te maken. Ik bestel ook twee tickets voor een expo in de Bozar waar ik volgende week graag naartoe wil, en dit helemaal gratis thanks to the Musuempas die we van IFORI kregen als nieuwjaarscadeau!

14u – In de namiddag presenteer ik een rapport over een studie die we hebben uitgevoerd voor een klant in de publieke sector over het optimaliseren van de informatie-uitwisseling tussen de verschillende departementen. Na de presentatie volgt nog een interessante Q&A.

15u30 – Dan is het tijd voor een kop koffie, het beantwoorden van mailtjes en het bezorgen van juridisch advies aan enkele klanten.

17u45 – De werkdag zit erop. Ik trek mijn loopschoenen aan, ga een halfuurtje lopen & nadien kan de avond echt beginnen.

Dinsdag

8u45 – Vandaag ben ik de hele dag aanwezig bij een klant in de retailsector waar ik optreed als DPO. Ik start de dag met het geven van een opleiding over privacy & gegevensbescherming aan de nieuwe werknemers. Dit doe ik elke maand en het is leuk om elke maand de nieuwe gezichten te kunnen verwelkomen en hen de basics rond gegevensbescherming te kunnen meegeven. Ik leg hen uit waarom het belangrijk is dat iedereen binnen het bedrijf de GDPR naleeft, hoe ze dit moeten doen en met welke soort vragen ze bij mij terecht kunnen.

11u – Na de opleiding is het tijd voor de wekelijkse check in met het legal team waarin we de dossiers bespreken die ook voor mij relevant zijn. Nadien gaan we samen lunchen.

13u30 – In de namiddag neem ik mijn mailbox door en beantwoord ik e-mails. Er kwam een melding binnen van een potentieel gegevenslek, dus ik neem contact op met de persoon die dit gemeld heeft, stel de nodige vragen om dit potentieel lek te kunnen documenteren en neem alle informatie op in het inbreukenregister. Ik beoordeel het lek om te kijken of een melding aan de GBA of de betrokkene noodzakelijk is, maar besluit dat het een lek met zeer laag risico betreft, wat betekent dat we geen melding hoeven te maken.

16u30 – Ik eindig de dag met het bijwonen van de maandelijkse presentatie door het management over de resultaten van de afgelopen maand en de belangrijke updates van de verschillende departementen zoals HR, marketing en productie.

17u30 – Op naar huis. Het is een koude dag vandaag en als er één reden is waarom mijn Mini Cooper echt wel de beste bedrijfswagen ooit is, is het wel om de fenomenale zetelverwarming. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik die ooit nog zou kunnen missen. Ik gooi op weg naar huis ook nog even de tank vol (toch wel handig, zo’n tankkaart).

18u30 – Een uurtje later ben ik thuis. Tijd om iets te eten & te vertrekken naar de tennisles die begint om 20u.

Woensdag

8u – We starten de dag vroeg met een netwerkontbijt voor jonge ondernemers. Ik maak kennis met enkele heel gedreven jonge mensen en bij een koffie vertel ik hen meer over hoe IFORI hen kan helpen en welk soort juridisch advies we kunnen geven.

10u – De rest van de voormiddag werk ik van thuis uit voor een klant in de semi-publieke sector: ik woon vergaderingen bij, lees een contract na en maak een eerste voorstel voor een bedrijfsprocedures rond gegevensbescherming, meer bepaald over het omgaan met persoonsgegevens van werknemers die het bedrijf verlaten.

13u – Ik neem een korte lunchpauze vandaag aangezien ik op woensdag steeds om 17u30 met een vriendin ga zwemmen en dus op tijd wil kunnen stoppen.

13u30 – In de namiddag volg ik een webinar over gegevensuitwisseling tussen EU-landen en niet-EU-landen en neem ik nieuwe aanbevelingen en rechtspraak over gegevensbescherming door. Ik noteer de zaken die belangrijk kunnen zijn voor de werkzaamheden bij klanten, noteer to do’s en breng indien relevant de klant van bepaalde zaken op de hoogte.

Ik vind het echt motiverend dat we zoveel opleidingskansen krijgen binnen IFORI. Wanneer een interessante opleiding je pad kruist, leg je deze eerst even voor en in zo goed als alle gevallen is het geen enkel probleem om deze opleiding te volgen. Meer zelfs, het wordt echt aangemoedigd!

16u45 – Laptop dicht & op naar het zwembad!

Donderdag

8u30 – Ook vandaag werk ik in de voormiddag voor een klant, ook van thuis uit. Het betreft een klant die actief is in de medische sector en medische gegevens verwerkt. Ze kregen de vraag om deel te nemen aan een internationale wetenschappelijke studie. We besluiten dit dossier samen door te nemen en te kijken welke gegevens zullen moeten worden uitgewisseld opdat deelname aan deze studie mogelijk is, of deze uitwisseling toegelaten is en zo ja hoe we deze veilig zullen laten verlopen. Na de bespreking van dit dossier en nadat ik alle nodige informatie heb verzameld, ga ik over tot de opmaak van een DPIA. Ik bezorg deze nadien aan de klant met de vraag om deze alvast door te nemen en begin volgende week samen te bespreken vooraleer een finale beslissing tot deelname wordt gemaakt.

12u30 – Tijd voor lunch. Ik maak van de pauze gebruik om ook snel enkele boodschappen te doen.

13u30 – In de namiddag is het tijd om enkele offertes op te maken. We kregen begin deze week enkele offerteaanvragen binnen dus het is tijd om hier even in te duiken. Sommige offerteaanvragen bevatten reeds veel informatie dus hier kan ik alvast mee aan de slag. Wanneer de informatie eerder beperkt is, neem ik even contact op om wat bijkomende vragen te stellen zodat we de scope goed kunnen afbakenen en ik hen een heldere offerte kan bezorgen. Ik bezorg de offertes aan mijn teamlead zodat ze nog even kunnen worden nagelezen en zet een reminder voor morgennamiddag zodat ik ze niet vergeet uit te sturen.

16u30 – Ik eindig de dag met een kennismakingsgesprek met een prospect die we vorige week een offerte bezorgden. Deze prospect had nog enkele vragen en wil graag samen met ons eens door de offerte lopen om de laatste zaken helemaal helder te krijgen.

Vrijdag

8u15 – Vrijdagvoormiddag is traditioneel druk: er moeten vaak last minute nog verschillende dingen af voor het einde van de week, wat betekent dat ik op vrijdag steeds vroeg start zodat er voldoende tijd is om voor de middag nog al het nodige naar de klant te krijgen. Aangezien ik vandaag op kantoor ben, maak ik ook van de gelegenheid gebruik om enkele zaken op te zoeken in de verschillende vaktijdschriften waar we een abonnement op hebben. Onze ruime bibliotheek is voor mij echt een enorme meewaarde.

12u30 – Lunch! Vrijdag is onze kantoorwerkdag, wat betekent dat het hele team dan samen vanop kantoor in Gent werkt. We nemen de tijd om samen te lunchen en bestellen geregeld lekkere afhaal zoals sushi of pizza.

13u30 – Vanaf de namiddag is het tijd om wat gas terug te nemen. Op vrijdagnamiddag hebben we steeds team meeting en een korte one to one met onze teamlead. Na de lunch bereid ik deze meetings voor, bekijk ik de nagelezen offertes die ik gisteren opmaakte, doe de nodige wijzigingen en stuur deze uit. Vervolgens neem ik de planning voor volgende week door. Ik ruim mijn inbox op, geef ongesorteerde e-mails een juiste plaats en beantwoord de niet-prioritaire e-mails die nog geen antwoord kregen. Ik kijk ook even mijn timesheet van de afgelopen week na om te kijken of alles correct werd ingevuld.

15u – Om 15 uur is het tijd voor de one to one en de team meeting en vervolgens is het tijd om de week af te sluiten met een drankje!