Privacy Uitdagingen voor Influencers: het Vestigingsadres probleem

In de zomer van 2022 kregen influencers meer dan alleen een zonnige gloed – een wake-up call van FOD Economie over het afstemmen met de wet. Zelfs ACID, een bekende influencer, kreeg een waarschuwing met een mogelijke boete tot €80.000 voor het niet meedelen van zijn officieel vestigingsadres op social media. De “boosdoener”? Informatieverplichtingen voor influencers in het Vlaams Mediadecreet en het Wetboek Economisch Recht.

Dus, welke info moeten influencers op hun websites onthullen?

  • Naam 🧑‍💼
  • Ondernemingsnummer
  • Vestigingsadres 🏢
  • Contactgegevens (e-mail en telefoonnummer; op sociale media: twee elektronische contactmogelijkheden, waaronder de chatfunctie)

Terwijl de Vlaamse Media Regulator een oogje in het zeil houdt op grond van het Vlaams Mediadecreet, kan FOD Economie de regels handhaven onder het WER. Een dubbele waakhond als het waar.

Nu, het knelpunt: Privacyzorgen! Het delen van een vestigingsadres lijkt misschien eenvoudig, maar voor influencers is dit vaak hun huisadres, niet een formele bedrijfslocatie. In tegenstelling tot traditionele bedrijven beschikken veel influencers niet over een apart adres voor hun ondernemingsactiviteiten.

In reactie op het protest van verschillende influencers heeft de overheid besloten om hen uitstel te verlenen. Dit geeft ruimte voor het vinden van een praktische oplossing om influencers in lijn te brengen met de wettelijke verplichtingen. Voormalig Staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker, stelde voor dat influencers zich kunnen vestigen bij een bedrijvencentrum als ze hun woonadres niet willen vrijgeven. Het probleem bij deze oplossing is dat de influencers dan wel verplicht zijn het merendeel van hun activiteiten effectief op deze locatie moeten uitoefenen.

Anno 2024: Wat zijn nu de regels?

Ondertussen is het uitstel voor de influencers en content creators voorbij. De economische inspectie handhaaft de regels omtrent misleiding, online marketing en de identificatie van de onderneming. Privacy gewijs kan je de vraag stellen of deze handhaving opportuun is: veel content creators hebben zich niet aangepast en ondanks dat de regels uitgaan van de Europese Unie, zijn er grote verschillen in handhaving tussen de Europese landen. Zo zijn onze buurlanden veel soepeler in het afdwingen van deze regels.

Wij kunnen je helpen een oplossing op maat te vinden.

Ben je zelf een content creator of influencer met vragen over privacy of andere wettelijke verplichtingen? Aarzel niet om je vragen aan ons te stellen!