Ik ben streamer maar hoe zit dat nu met copyright? 

De (videogame & lifestyle) streaming industry is booming. Het begon op Justin.tv (nu Twitch) en is over de jaren heen uitgebreid naar Xbox, Steam, YouTube Live, Facebook Live, Discord, enz. Het is voor velen ondertussen een belangrijke vorm van van entertainment.  Streamers blijven echter vaak met vragen zitten rond copyright (ook wel auteursrecht). Wat is dat?  

Misschien heb je zelf al eens een ‘strike’ ontvangen voor een copyright schending? Wij kaderen hier al enkele problemen of vragen waar streamers mee kunnen zitten.  

Wat is auteursrecht (copyright)? 

Auteursrecht beschermt bepaalde intellectuele creaties (ook wel werken), die voldoende origineel zijn, uitgedrukt zijn in een concrete vorm en het resultaat zijn van een creatieve activiteit door een auteur.

Wat valt hier niet onder: ideeën, concepten, sportregels, smaken, geuren, enz. 

Zodra je aan deze voorwaarde voldoet, ontstaat een auteursrecht dat toebehoort aan de auteur of de maker van het werk. Je kan jouw auteursrechten overdragen in een overeenkomst.  

Wat is een schending van copyright? 

Auteursrechten worden geschonden wanneer je gebruik maakt van een auteursrechtelijk beschermd werk zonder dat je hiervoor toestemming hebt. Dit kan zijn door het werk te gaan livestreamen, te (her)uploaden, kopieën van het werk te maken en deze kopieën vervolgens opnieuw te gaan verkopen of verdelen (onder vrienden of aan vreemden, zowel online als offline).  

Moet ik dan altijd toestemming vragen als ik gebruik wil maken van een werk? 

Nee, de wet heeft bepaalde uitzonderingen voorzien en deze zullen afhankelijk van jouw situatie eventueel van toepassing zijn (maar hiermee moet je voorzichtig omspringen). Een bekende uitzondering is bv. het citaatrecht. 

Wat is die ‘DMCA’ die ik in mijn ‘strikes’ te zien krijg?  

De DMCA staat voor: Digital Millennium Copyright Act (Amerikaanse wetgeving). Deze wetgeving voorziet in een “notice-and-takedown” systeem voor online platformen (bv. Twitch, Facebook, YouTube,…). Dit houdt in dat de houder van de auteursrechten een melding geeft aan het platform dat bepaalde content haar of zijn auteursrecht schendt (omdat er geen toestemming gegeven wordt voor het gebruik van het auteursrechtelijk werk (bv. de videogame muziek of videogame visuele elementen).

Om haar eigen aansprakelijkheid in te dekken zal het platform (bijna altijd) automatisch gehoor geven aan de melding en de video verwijderen of de toegang er toe blokkeren. Soms zullen deze meldingen dus gerechtvaardigd zijn, soms ook niet. Zij houden bijvoorbeeld geen rekening met mogelijke licentieovereenkomsten die mogen afgesloten zijn met de auteursrechthouder of met mogelijke uitzonderingen die van toepassing kunnen zijn. Daarom is er steeds beroep mogelijk om deze beslissing recht te zetten. 

In Europa bestaat overigens vergelijkbare wetgeving.

Zit je met nog specifieke vragen over copyright?

  • Als ik iets maak in een videogame (bv. een heel kunstwerk binnen Roblox of Minecraft), heb ik hier dan auteursrechten op? 
  • Mag ik de muziek gebruiken in mijn video of stream als ik die gewoon ergens van YouTube gedownload heb? 
  • Beschik ik over de auteursrechten van mijn stream of video’s die ik maak als ik videogameplay stream? 
  • Kan ik een strike van DMCA aanvechten voor het tonen van gameplay? 
  • Bij contractonderhandelingen met het platform, welke clausules vermijd ik best en welke clausules staan er best wel in? 
  • Kan ik mijn creaties in games exploiteren onder de vorm van NFT’s? 
  • Iemand gebruikt mijn video, kan ik hier auteursrechtelijk tegen optreden? 
  • Moet ik steeds een rechtszaak beginnen om een beslissing van een vermeende schending van auteursrecht aan te vechten? 
  • De auteur wiens auteursrechten zogezegd geschonden zijn door mijn video zit in Amerika, welke rechter is er dan bevoegd indien ik in beroep wil gaan?

Contacteer ons en we helpen je graag verder!


Interesse? Contacteer ons

Helder

Duidelijk

To the point.