Media- & Reclamerecht

Het mediarecht is allang voorbij het traditionele kader van klassieke, door de overheid gefinancierde omroepkanalen gegaan. De kijk op media als een klassieke gereguleerde sector hoort thuis in de vorige eeuw. De huidige markt wordt gekenmerkt door een complex huwelijk van bestuursrechtelijke regels (financiering, toewijzing van middelen), fundamentele vrijheden (vrijheid van meningsuiting, recht om vergeten te worden), consumentenbescherming en regulering van reclame, en zelfs fiscale overwegingen (tax shelter). Die regels evolueren voortdurend om relevant te blijven in een innovatieve markt, waar creativiteit koning is en subversie een zakelijke moto.

Van alle technologische ontwikkelingen moeten echter vier hoofdconstanten worden onderscheiden:

  • Steeds meer digitale en geprivatiseerde media
  • Een steeds gerichter publiek en meer georiënteerde inhoud
  • Steeds meer beschikbare content
  • Steeds meer gediversifieerde en geglobaliseerde omroepen

Wat doen we?

Het is gemakkelijk om de weg kwijt te raken in de mediajungle. Gelukkig kennen we bij IFORI uw rechten (en plichten) als het om media gaat. Of het nu gaat om het onderhandelen over uitzendcontracten, het geven van een oordeel over de regelmatigheid van een reclamecampagne of het doen gelden van uw rechten ten aanzien van de media, …

Onze meerwaarde

We vertrouwen op de ervaring die is opgedaan door de teamleden, op projecten uitgevoerd door IFORI en op de verschillende conferenties waaraan we deelnemen. Met onze interne ervaring en bewezen staat van dienst in contractonderhandelingen hebben we een holistische benadering om onze klanten. Ten slotte, aangezien “nee” niet in ons vocabularium staat, zullen we de jurdische middelen vinden om uw media- of reclameproject tot stand te brengen.

Uw immateriële activa verdienen de beste bescherming

Ontdek de stappen om uw IP-bescherming op een innovatieve en kostenvriendelijke manier te optimaliseren

Projecten

Belgian company (food sector) – Ad interim inhouse counsel (IP/IT/Media)

Lees meer Arrow

Blog

Big Brother is watching you no more

Deze zomer verschijnt “1984: the Graphic Novel” van de hand van Fido Nesti. Dat de eerste graphic novel adaptatie van 1984 in 2021 verschijnt, is geen toeval. Op George Orwells werken rusten sinds dit jaar geen auteursrechten meer, maar wat betekent dit precies voor jou? Mag nu ineens zomaar alles?

Lees meer Arrow

One more Brexit deadline

Only a few more months and the definitive Brexit will have marked its one year anniversary. However, before this date,…

Lees meer Arrow

Kuifje haalt opnieuw slag thuis: Franse kunstenaar veroordeeld voor plagiaat

Het was een gewaagd argument om aan te halen dat “Kuifje” geen origineel werk is van Hergé, maar geïnspireerd was…

Lees meer Arrow